Begeleidingsvormen:
Voorbereiding rekentoets
– Middelbare school
– MBO
Planning toetsweken & huiswerk
Examenvoorbereiding
– VBMO
– HAVO
– VWO
Examentraining
– VBMO
– HAVO
– VWO
Individuele coaching
Toelichting begeleidingsvormen
Een leerling kan dan wennen aan de manier van vraagstelling in de examens. Daarnaast geeft ik tips over het formuleren en opschrijven van de antwoorden. Dit is heel belangrijk omdat we zo zorgen dat de leerling geen punten “laat liggen “.
Als afsluiting van de examenbegeleiding organiseert Het Raadhuis Eemnes in april en mei examentrainingen voor wiskunde, scheikunde en economie.
In een rustige omgeving kan ik de lesstof op verschillende manieren uitleggen en vragen beantwoorden. Samen maken we het huiswerk , daarnaast oefenen we todat de leerling de behandelde stof zelf goed kan toepassen. Ook kijken we vast samen naar de onderwerpen voor de komende lessen.
Na een aantal lessen zal het cijfer verbeteren en daardoor neemt ook het zelfvertrouwen van de leerling toe. Dit is minstens zo belangrijk en geeft ook meer rust.
Dat is voor mij geweldig om mee te maken en vaak krijgt een leerling meer plezier in een vak, dat eerder alleen maar stress veroorzaakte.
Het lukt natuurlijk alleen als de leerling gemotiveerd is en naast de bijlessen ook zelf tijd aan het vak besteedt.
Daarom neem ik een paar weken na de eerste bijles contact op met de ouders om de voortgang te bespreken. Via mail of telefonisch houd ik daarna ouders op de hoogte hoe het in de bijlessen gaat. Ouders kunnen ook altijd contact met mij zoeken als ze vragen hebben of willen overleggen.
Soms neem ik, natuurlijk in overleg met leerling, contact op met docenten voor advies of informatie.
Voor VWO en HAVO omvat de training 2 dagdelen van 3,5 uur en een terugkom moment van 1,5 uur. Voor VMBO zijn het 2 dagdelen van 2,5 a 3 uur en ook een terugkommoment van 1,5 uur.
De training start met het herhalen van alle examenstof. Daarna gaat de leerling een examen maken. Dit examen kijken we samen na en we bespreken het. Tevens geef ik waar nodig uitleg en tips over het formuleren van de antwoorden.
Ook let ik natuurlijk goed op, vooral bij wiskunde, of het antwoord heel nauwkeurig wordt opgeschreven.
Het tweede dagdeel verloopt ongeveer op dezelfde manier. Per dagdeel houd ik bij wat de leerling moeilijk vindt en waar de fouten worden gemaakt. Tijdens de laatste training herhaal ik de stof die voor de desbetreffende leerling moeilijk is. Samen oefenen we nog een paar opdrachten. Dan is de leerling klaar om het examen te gaan maken. Heel belangrijk is natuurlijk dat hij/zij voldoende zelfvertrouwen heeft opgebouwd, door de trainingen, om zonder al teveel stress aan het examen te kunnen beginnen.
Als de leerling ook examenbegeleiding heeft gevolgd bij het Raadhuis zijn de trainingen echt aangepast aan de leerling. Ik ken de leerling zo goed, dat ik precies weet welke onderwerpen extra aandacht nodig hebben.
De data worden in overleg met de leerling bepaald.
Ik geef de leerling tips hoe je snel uit je hoofd kan rekenen en hoe meer we oefenen hoe moer inzicht de leerling krijgt. We beginnen met 1 bijles per week en als ik zie dat de leerling vooruitgang boekt kunnen we het terugbrengen naar 1 x per 2 weken.